Sabtu, 31 Disember 2011

BLOG ANDA DI GODAM???

Assalamualaikum... sahabat saya pernah beritahu saya bahawa jika kita SIGN IN utk msuk ke blog kita, tiba2 PASSWORD yg kita masukkan dah x valid utk akaun blog kita or tetibe tertulis di situ bahawa anda telah menukar password baru sedangkan anda tidak pernah menukar password anda pun sebelum ini ITU TANDANYA BLOG ANDA TELAH DIGODAM ATAUPUN DI"HACK"

Contohnya:



Jika ini yang terjadi pada blog anda? Apa yang anda akan lakukan??

Saya juga pernah mengalami keadaan seperti ini terhadap blog saya ini.. Alhamdulillah.. dengan izin Allah, akhirnya masalah saya ini dapat diselesaikan..


sekadar ingin membantu, jika anda juga pernah mengalami keadaan seperti ini, antara langkah-langkah yang boleh anda lakukan ialah:

1) Bertenang. Cuba cari jalan penyelesaiannnya.

2) Minta pertolongan dari kawan2 yang boleh membantu.

3) Cuba klik pd perkataan "Can't access your account?"



4) Masukkan alamat emel anda dan klik submit.



5) Isikan ruangan kosong itu dengan betul dan klik Continue.



6) Pilih salah satu daripada dua pilihan itu. Google akan menghantar no kod ke emel ataupun no tel. anda bergantung pada pilihan anda sendiri.


7) Cuba cek hp ataupun emel anda. Lihat pd kod yang diberikan kemudian masukkan kod yang diberikan itu disini.


8) Kemudian anda akan diminta membuat password baru. (pandai2 sendri la ea..>_<)

9) Selepas itu, cuba buka SIGN IN akaun blog anda menggunakan password baru yang telah anda cipta.

10) Berdasarkan pengalaman penulis, blog anda akan dapat dibuka seperti biasa kembali. InshaAllah..


Sekiranya tidak, mungkin ada sedikit kesilapan.. cuba try sekali lagi. jika tidak boleh juga cuba cari jalan penyelesaian yang lain. atau mungkin ada masalah lain berkenaan blog anda akibat hacking ni..


Diharapkan perkongsian ini dapat membantu semua blogger yang mengalami apa yang pernah saya rasa... Mohon maaf jika entry ini tidak dapat membantu anda..Assalamualaikum. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan