Khamis, 16 Februari 2012

KISAH ABU HURAIRAH BERTEMU DENGAN SYAITAN

"Rasulullah saw. menugaskan Abu Hurairah r.a untuk menjaga Zakat Ramadhan (Zakat Fitrah). Kemudian datang seseorang kepadanya, maka diambil oleh seseorang itu segenggam makanan, dan orang itu ditangkap oleh Abu Hurairah r.a. Lalu Abu Hurairah r.a berkata kepadanya, "Nanti ku adukan engkau kepada Rasulullah saw." 

Kata lelaki tersebut, "Saya perlu, kerana saya mempunyai keluarga dan keperluan yang amat sangat." 
Kata Abu Hurairah, "Kerana itu, saya biarkan saja orang itu." 

Esok pagi Nabi saw. bersabda, "Hal, Abu Hurairah! Apakah yang diperbuat tawanan mu malam tadi?" Jawab ku, "Ya, Rasulullah! Ia mengatakan sangat perlu, kerana mempunyai keluarga. Maka saya merasa kasihan, lalu saya biarkan saja dia." 

Sabda Nabi, "Sebenarnya dia dusta kepada mu dan ia akan kembali."

Abu Hurairah r.a yakin bahawa ia akan kembali kerana pemberitahuan Rasulullah saw. itu. Lalu Abu Hurairah r.a mengintip pada malam itu. 

Memang benar, orang itu datang lagi lalu diambilnya segenggam makanan, dan terus Abu Hurairah r.a tangkap. 

Kata Abu Hurairah r.a, "Nanti ku adukan engkau kepada Rasulullah saw." 
Katanya, "Biarkanlah saya, kerana saya sangat perlu dan mempunyai keluarga. Sesudah ini tidak akan saya ulangi lagi." 

Abu Hurairah r.a pun merasa kasihan, lalu dia membiarkan lelaki itu. 

Pagi-pagi Rasulullah saw. bersabda pada Abu Hurairah r.a, 
"Hai, Abu Hurairah! Apakah yang diperbuat tawanan mu malam tadi?" 

Jawab Abu Hurairah r.a, "Ya, Rasulullah! Ia mengatakan sangat perlu dan berkeluarga. Aku merasa kasihan kepadanya, lalu ku biarkan saja dia." 

Sabda beliau, "Sebenarnya ia dusta kepada mu, dan ia bakal kembali." 

Abu Hurairah r.a mengintip dia untuk ketiga kalinya. Memang benar, lelaki itu pun datang lalu diambilnya segenggam makanan, lantas ditangkap oleh Abu Hurairah r.a, seraya berkata. "Engkau mesti saya adukan kepada Rasulullah saw. Inilah yang ketiga kalinya engkau mengatakan tidak akan kembali, tetapi nyatanya engkau kembali juga." 

Katanya, "Lepaskanlah aku, nanti ku ajarkan kepada mu kalimah-kalimah yang diberi manfaat oleh Allah kepada mu, apabila engkau membaca kalimah itu." Kataku, "Apakah kalimah itu?" Jawabnya, "Apabila engkau hendak tidur, bacalah ayat Kursi: Allaahu laa ilaaha illa huwal hayyul qayyum, (Al Baqarah, 2 : 255) hingga sampai akhir ayat. Maka engkau sentiasa dalam pemeliharaan Allah, sedangkan syaitan tidak akan berkati mu sampai pagi." 

Setelah itu Abu Hurairah r.a biarkan lelaki tersebut. 

Pagi itu Rasulullah saw. bersabda kepada Abu Hurairah r.a, "Apa yang diperbuat tawanan mu tadi?" Kata Abu Hurairah r.a, "Ya, Rasulullah! Dia ajarkan kepada ku beberapa kalimah katanya diberi manfaat oleh Allah apabila seseorang membacanya. Kerana itu ku biarkan dia." 

Sabda beliau, "Apakah kalimah itu?" , Jawab ku, "Ia mengatakan kepada ku, apabila engkau hendak tidur, bacalah ayat kursi dari awal sampai akhir. Yakni. Allaahu laa ilaaha illa huwal hayyul qayyum.(hingga akhirnya). Katanya kepada ku: Engkau akan sentiasa, dalam pemeliharaan Allah, dan syaitan tidak akan mendekati mu sampai pagi." Dan biasanya para sahabat itu sangat, mengingini kebaikan. 

Nabi saw. bersabda, "Sesungguhnya ia telah benar kepada mu. Padahal ia sangat pendusta. Tahukah engkau, dengan siapa engkau bercakap-cakap selama tiga malam itu, wahai Abu Hurairah?" Jawab Abu Hurairah, "Tidak!" Sabda beliau. "Itulah syaitan!"


Sumber: Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 1122.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan